Abstrakt:
V dnešnom svete modernej piesňovej produkcie sa piesňový text najmä pod vplyvom skladieb z anglofónneho prostredia dostáva do úzadia. Príspevok sa pomocou stručného prieskumu pokúša zistiť, aké sú obľúbené slovenské rockové skladby dnešných mladých ľudí a či aj text zohráva úlohu v ich preferenciách. V prieskume dominovali skladby slovenských rockových kapiel Horkýže Slíže a Iné Kafe. Text piesne považujú účastníci prieskumu za relevantný, obľubujú však najmä jeho šokujúci a bizarný význam.
Úvod
Zrelšia generácia zvykne za kvalitnú rockovú hudbu považovať tú, ktorá je podnetná nielen melodicky, ale aj textovo. V poslednom čase k nám z rôznych médií doliehajú melodicky chytľavé a dynamické skladby, ktoré však neraz možno označiť za textovo menej inšpirujúce. Preto si neraz v tejto súvislosti kladiem otázky: Zaujímajú sa dnes mladí ľudia o text piesne? Je „ľahší“ textový námet bežný aj pri tých najobľúbenejších rockových skladbách? Považuje sa dnes textová jednoduchosť za bežnú normu?
O texty piesní sa zaujímam z didaktického hľadiska, neraz ich používam ako inšpiratívny zdrojový materiál v dielňach tvorivého písania pre študentov učiteľských odborov na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pri hlbšom skúmaní textov súčasnej hudby slovenskej proveniencie sa názory na ich kvalitu rozchádzajú, pričom neraz dominujú tie kritické. Preto som iniciovala prieskum o postoji mladých ľudí k textu v modernej rockovej hudbe na Slovensku.
1. Prieskum
V júni 2017 som s pomocou študenta, frekventanta dielní tvorivého písania, uskutočnila stručný internetový prieskum o slovenskom rocku s primárnym zámerom zistiť, či mladí ľudia považujú text súčasnej slovenskej rockovej hudby za dôležitý. Rock som vybrala preto, lebo mladí ľudia sa dnes najviac stotožňujú práve s touto kategóriou hudby, hoci v širšom ponímaní môže pojem rock samozrejme obsahovať rôzne ďalšie subžánre ako pop rock, punk rock, art rock, classical rock, alternatívny rock, rock-metal, hard rock, hardcore, Christian Metal Music, acoustic-punk, punk-rock, heavy metal a iné.
Respondenti sa okrem bežných údajov o sebe mali vyjadriť k tomu, či majú obľúbenú slovenskú rockovú skladbu a ak áno, čo sa im na nej páči. Mali možnosť vybrať si jednu alebo viac odpovedí z ponuky: hudba, text, hlas interpreta, konkrétne hudobné nástroje, celková nálada a iné. Anketové otázky boli zámerne jednoducho koncipované, aby účastníkov prieskumu neodradili a aby na ich vyplnenie nepotrebovali viac ako 2 – 3 minúty.
2. Výsledky prieskumu
Do prieskumu sa zapojilo 257 respondentov vo veku od 15 do 35 rokov, pričom najčastejšie odpovedali respondenti vo veku 20 – 23 rokov (bližšie detaily pozri Graf č. 1[1]). Bolo medzi nimi 52,5 % mužov a 47,5 % žien. Z hľadiska vzdelania dominovali mladí ľudia s ukončeným stredoškolským vzdelaním (55,6 %), po nich nasledovali respondenti s ukončeným vysokoškolským vzdelaním 1. stupňa (pozri Grafy č. 2 a 3).
Graf č. 2. Pohlavie respondentov.
Graf č. 3. Ukončené vzdelanie respondentov.
V hlavnej časti prieskumu mali respondenti odpovedať na otázku, či majú obľúbenú slovenskú rockovú skladbu a ak áno, tak akú. Z celkového počtu 257 ľudí, ktorí sa do prieskumu zapojili, 44 respondentov (17,1 %) má k slovenskej rockovej produkcii odmietavý postoj. Na podnetovú otázku „Máš obľúbenú slovenskú rockovú skladbu?“ odpovedali napr. „Slovensko nemá hudbu“; „Slovenský rock? Nepoznám, na Slovensku sa rock nehrá, slovenská rocková hudba sa mi nepáči“; „Nie, nemám, počúvam skôr zahraničné kapely“ a pod.
Dvadsať ľudí v prieskume (7,8 %) uviedlo namiesto slovenských skladieb zahraničné skladby alebo zahraničné skupiny. Táto skutočnosť môže naznačovať, že respondenti majú problémy s čitateľskou gramotnosťou, alebo že ignorujú otázku a okľukou dávajú najavo, že nie sú fanúšikmi slovenského rocku.
Siedmi respondenti (2,7 %) de facto neodpovedali na podnetovú otázku, pretože nedokázali uviesť jednu konkrétnu skladbu. Ich odpovede zneli „Je ich veľa“; „Neviem povedať len jednu pesničku“ a pod. Dvaja respondenti (0,8 %) poskytli nepresné informácie.
Viac než štvrtina respondentov, v celkovom počte 66 (25,7 %), neuviedla slovenskú rockovú skladbu, ale len skupinu. Najvyšší počet priaznivcov pritom zaznamenali tieto skupiny[2]: Horkýže Slíže (25)[3], Iné Kafe[4] (18), Zoči-voči (5), Elán (4), The Paranoid (3), Gladiátor (2) a Korben Dallas (2). Ostatné skupiny získali po jednom hlase (ČAD, Desmod, No name, Nostalgia, Richard Müller, Slobodná Európa, Smola a hrušky, Tublatanka a Zóna A)[5]. Konkrétnu skladbu slovenských rockových kapiel uviedlo z celkového počtu 257 ľudí len 118, čo predstavuje 45,9 % respondentov (pozri Tabuľku č. 1).
Počet respondentov | Typy odpovedí na podnetovú otázku: Máš obľúbenú slovenskú rockovú skladbu? Ak áno, akú? | Percentuálny pomer |
44 | odmietavé postoje | 17,1 % |
20 | názvy zahraničných skladieb alebo skupín | 7,8 % |
7 | neuvedené žiadne konkrétne skladby alebo skupiny | 2,7 % |
2 | neúplné odpovede | 0,8 % |
66 | názvy len slovenských rockových skupín | 25,7 % |
118 | názvy konkrétnych skladieb slovenských rockových skupín | 45,9 % |
257 | 100,0 % |
Tabuľka č. 1. Prehľad odpovedí respondentov.
Najvyšší počet hlasov získala skupina Horkýže Slíže, ktorej konkrétne skladby uviedlo 38 respondentov (14,8 % z celkového počtu účastníkov prieskumu; 32,2 % z celkového počtu tých respondentov, ktorí uviedli konkrétny názov skladby konkrétnej slovenskej skupiny). Na druhom mieste sa umiestnili skupiny Iné Kafe a Tublatanka. Ich konkrétne skladby uviedlo 14 respondentov, ďalšie miesto zaujala skupina Elán, jej skladby uviedlo 8 respondentov.
Ak zrátame spolu počet respondentov, ktorí uviedli konkrétne skladby skupiny a počet respondentov, ktorí uviedli len skupinu, tak by finálne poradie skupín vyzeralo takto[6]:
Slovenská rocková skupina | Počet respondentov, ktorí uviedli len skupinu | Počet respondentov, ktorí uviedli konkrétne skladby skupiny | Spolu | V percentách | Poradie |
Horkýže Slíže | 26 | 38 | 64 | 24,9 % | 1. |
Iné Kafe | 19 | 13 | 32 | 12,5 % | 2. |
Tublatanka | 1 | 14 | 15 | 5,8 % | 3. |
Elán | 4 | 8 | 12 | 4,7 % | 4. |
Zoči-voči | 5 | 3 | 8 | 3,1 % | 5. |
Slobodná Európa | – | 7 | 7 | 2,7 % | 6. |
The Paranoid | 3 | 3 | 6 | 2,3 % | 7. |
Konflikt | 1 | 3 | 4 | 1,6 % | 8. |
Metalinda | – | 4 | 4 | 1,6 % | 8. |
Gladiátor | 2 | 1 | 3 | 1,2 % | 9. |
Korben Dallas | 2 | – | 2 | 0,8 % | 10. |
Tabuľka č. 2. Prehľad preferencií skupín.
Z 31 slovenských rockových skupín aktuálne uvedených na internete[7] sa v prieskume umiestnilo 14: BijouTerrier, Desmod, Elán, Gladiator, Hex, Horkýže Slíže, Iné Kafe, Korben Dallas, Metalinda, Modus, No Name, Slobodná Európa, Tublatanka a Zoči Voči. Vyšší počet hlasov ako 10 získali len štyri skupiny: Horkýže Slíže (64), Iné Kafe (32), Tublatanka (15) a Elán (12).
K slovenským rockovým skupinám, resp. skupinám, ktoré môžeme zaradiť pod zastrešujúci názov „rockové“, v prieskume pribudli aj skupiny ako Bad Karma Boy, Before the zero day, Bod Omylu, ČAD, Davová psychóza, Dáša Fon Fľaša, Dorian Gray, Down to Hell, Ewelin, Hospital bukra, Karpina, Marek Brezovský, Metropolis, Načo názov, NONA, O. B. D., Vandal, Robo Grigorov, Sanchez Amsterdam feat. Jimi Cimbala, Sexit a Vandali (detailne pozri Príloha č. 1).
Z hľadiska rodového, vekového a vzdelanostného zastúpenia respondentov výsledky vyzerajú takto:
- Horkýže Slíže – 64 respondentov[8]
Pohlavie | Priemerný vek | Ukončené vzdelanie | |||||
muži | ženy | základné | s maturitou | vš 1.stupňa | vš 2. stupňa | vš 3. stupňa | |
39 | 25 | 20,9 | – | 45 | 15 | 8 | – |
- Iné Kafe – 32 respondentov
Pohlavie | Priemerný vek | Ukončené vzdelanie | |||||
muži | ženy | základné | s maturitou | vš 1.stupňa | vš 2. stupňa | vš 3. stupňa | |
14 | 18 | 21,4 | 3 | 14 | 13 | 2 | – |
- Tublatanka – 14 respondentov
Pohlavie | Priemerný vek | Ukončené vzdelanie | |||||
muži | ženy | základné | s maturitou | vš 1.stupňa | vš 2. stupňa | vš 3. stupňa | |
10 | 4 | 21,6 | – | 10 | 3 | 1 | – |
- Elán – 12 respondentov
Pohlavie | Priemerný vek | Ukončené vzdelanie | |||||
muži | ženy | základné | s maturitou | vš 1.stupňa | vš 2. stupňa | vš 3. stupňa | |
5 | 7 | 21,2 | – | 7 | 4 | 1 | – |
Tabuľky č. 3. Prehľad preferencií skupín podľa pohlavia, veku a vzdelania respondentov.
V prieskume sme nezaznamenali signifikantné rozdiely v odpovediach na anketové otázky z pohľadu pohlavia, veku či vzdelania. Menšie rozdiely možno vnímať len pri štyroch najpreferovanejších skupinách: kým pri skupinách Horkýže Slíže a Tublatanka mierne prevažovali muži (39 : 25; 10 : 4), pri skupinách Iné Kafe a Elán mierne prevažovali ženy (14 : 18; 5 : 7); kým u zástancov skupín Horkýže Slíže a Tublatanka prevažovali respondenti s najvyšším ukončeným stredoškolským vzdelaním (45 : 23; 10 : 4), u skupín Iné Kafe a Elán bolo zastúpenie z hľadiska vzdelania takmer vyrovnané (17 : 15; 7 : 5).
V poslednej časti ankety účastníci prieskumu označovali, čo sa im na rockovej skladbe páči, pričom si mohli vybrať z viacerých odpovedí: hudba, text, hlas interpreta, hudobné nástroje, celková nálada a mohli uviesť aj iné dôvody. Na prvom mieste sa umiestnila hudba, vybralo si ju z celkového počtu 257 respondentov 201 ľudí (84,8 %), za ňou text, zvolilo si ho 182 respondentov (76,8 %), nasledovala celková nálada (58,2 %), hlas interpreta (49,8 %) a posledné z ponuky boli konkrétne hudobné nástroje (19 %). Len 17 respondentov (6,6 %) uviedlo aj iný dôvod, prečo je pre nich daná skladba alebo skupina podnetná, ich odpovede však neboli signifikantné, preto ich ďalej neuvádzame. Detaily pozri v Grafe č. 4.
Graf č. 4. Odpovede na podnetovú otázka: Čo sa ti na nej (slovenskej rockovej skladbe) páči?
Z hľadiska preferencií jednotlivých kategórií u jednotlivých skupín a ich skladieb možno konštatovať, že jedine u skupiny Horkýže Slíže respondenti považujú text za zaujímavejší ako hudbu, celkovú náladu, hlas interpreta alebo konkrétne hudobné nástroje (pozri Tabuľka č. 4). U ostatných skupín vždy prevažuje hudba nad textom, potom nasleduje celková nálada (pozri Graf č. 5).
Slovenská rocková skupina(a jej skladba) | Spolu
počet hlasov |
Hudba | Text | Hlas interpreta | Konkrétne hudobné nástroje | Celková nálada |
Horkýže Slíže | 64 | 52 | 55 | 29 | 11 | 38 |
Iné Kafe | 32 | 28 | 23 | 17 | 5 | 21 |
Tublatanka | 15 | 15 | 11 | 8 | 4 | 9 |
Elán | 12 | 8 | 6 | 3 | 1 | 7 |
Zoči-voči | 8 | 8 | 7 | 6 | – | 6 |
Slobodná Európa | 7 | 6 | 5 | 3 | 2 | 5 |
The Paranoid | 6 | 6 | 4 | 4 | 1 | 3 |
Konflikt | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 |
Metalinda | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 |
Gladiátor | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 |
Korben Dallas | 2 | 2 | 2 | 2 | – | 2 |
Tabuľka č. 4. Prehľad preferencií jednotlivých kategórií.
Graf č. 5. Preferencie jednotlivých kategórií.
Z hľadiska umiestnenia konkrétnych skladieb najvyšší počet hlasov získala skladba Vlak od skupiny Horkýže Slíže. Za najobľúbenejšiu skladbu ju označilo dvanásť respondentov: šesť mužov a šesť žien v priemernom veku 22,6 rokov s dominujúcim vysokoškolským vzdelaním (5 respondentov s maturitou, 5 respondentov s vysokoškolským vzdelaním 1. stupňa, 2 respondenti s vysokoškolským vzdelaním 2. stupňa). Na skladbe oceňujú najmä text a celkový dojem (po 9 respondentov), až následne hudbu (7 respondentov), hlas interpreta (4) a konkrétne hudobné nástroje (3). Na ďalších miestach sa umiestnili skladby Silný refrén (3 respondenti a … na lehátku (3 respondenti). Najobľúbenejšou skladbou skupiny Iné Kafe je Ráno (4 respondenti) a Špinavé objatie (2 respondenti). Pri Tublatanke najvyšší počet získala skladba Pravda víťazí (4 respondenti). Detaily o preferenciách pozri v Prílohe č. 1.
3. Interpretácia výsledkov
Na prieskum reagovali prevažne mladí ľudia vo veku 20 – 23 rokov, pričom na anketovú otázku o obľúbenej slovenskej rockovej skladbe správne odpovedala iba menej ako polovica z nich, čo vzbudzuje oprávnené pochybnosti o schopnosti mladých ľudí na Slovensku korektne dekódovať zmysel textu, v tomto prípade anketových otázok. Na druhej strane za potešujúci možno považovať fakt, že pre viac ako tri štvrtiny respondentov z radov mladých ľudí (76,8 %) je dôležitý text piesne. Môžeme teda predpokladať, že si ho poslucháči všímajú, že je relevantný pri rozhodovaní o preferenciách jednotlivých kapiel či ich skladieb. Najvýraznejším víťazom prieskumu sa stala skupina Horkýže Slíže[9], pričom respondenti označovali text za významnejší práve len pri tejto skupine v pomere 55 (text) : 52 (hudba). Zo všetkých ich piesní najväčšmi zaujala skladba Vlak, jej text ponúkame v Prílohe č. 2.
Ak by som sa pokúsila stručne naznačiť môj postoj k tomuto textu, tak by som musela konštatovať, že ma ako čitateľa prekvapil na viacerých úrovniach. V prvom rade výberom postáv (vrah, upíri, zubatá, démoni, King Kong, Saxana, Drakula), voľbou navodzovaných pocitov (strach, hrôza, horor, agónia), antitézami, ktorými sa snaží „neortodoxnosť“ situácie zvýrazniť („rýchlik … postojí ti v pekle, že vraj i v raji“; „pochovávame sladkých nocí ideu“), aj bizarnou personifikáciou („hrôza si to brúsi po kraji“). Čo ma však prekvapilo najviac, je zmes viacerých podôb jazyka, štýlu a žánru, akýsi postmodernistický mix všetkého možného: text akoby chcel byť na jednej strane voči realite na slovenských železniciach tvrdo recesistický, na druhej strane akoby chcel byť pokusom o príbeh, v ktorom sa nevľúdna realita prelína s vidinami a fantazmagóriami, súčasne však prvoplánovo akcentuje „desivosť“ v snahe skladbu zatraktívniť a pritiahnuť pozornosť najmä tých, ktorí sa radi pohybujú na hrane, alebo tých, ktorým sa nič „bežné“ nepáči a ktorí preto inklinujú k istej „vyšinutosti“. Tento názor čiastočne potvrdzujú aj komentáre fanúšikov skladby Vlak na You Tube, kde sa vyznávajú z toho, že ich fascinovala najmä vzbudzovaním pocitu strachu („Ako malý som sa tejto pesničky riadne bál, ale aj tak to bola pesnička môjho útleho detstva, ste super“.)
Ak by som sa mala vrátiť k otázke postulovanej na začiatku príspevku, tak piesňový text Vlak by som neoznačila ani slovom jednoduchý, ani slovom „ľahký“. Skôr by som ho považovala za príznačný pre dnešnú „previzualizovanú“ dobu, plnú hektických a šokujúcich scén. Tento text je svojráznou ilustráciou trendu, ktorý opísal v knihe Stroj na hity dlhoročný redaktor časopisu The New Yorker John Seabrook. Rozpráva v nej príbeh výrazného kultúrneho zvratu, ktorý priniesol nové, poslucháčsky mimoriadne pôsobivé hity. Autor pritom nový prístup k tvorbe hitov dáva do súvislostí s jeho obskúrnym začiatkom vo Švédsku na začiatku 90. rokov a sleduje jeho priebeh až po jeho nadvládu v dnešných hitparádach, pričom príznačným preň je práve čudesný a šokujúci svet plný zvláštnych a farbisto vykreslených postavičiek.
Záver
Hoci skladba nespĺňa tie kvalitatívne kritériá, ktoré kladie „zrelšia“ generácia na text, je potrebné všímať si to, čo dnes oslovuje mladých ľudí, čo je pre nich príťažlivé. Rovnako potrebné je klásť si otázky, čo môžeme my, pedagógovia, spraviť preto, aby sa mladí ľudia naučili všímať si v textoch umelecké hodnoty a aby takého hodnoty začali aj vyhľadávať. Je takisto nevyhnutné, aby sme sa prestali zbavovať zodpovednosti za dnešný stav hodnôt v kultúre. Podobný alibizmus príznačne pomenoval aj Albert Marenčin v stati Kde leží bieda našej kultúry, s podtitulom Lamentácie nad rozliatym mliekom: „Našinec sa spravidla vyzúva zo zodpovednosti za jej dnešný úpadok, hľadajúc alibi a zvaľujúc vinu na „svetové trendy“, na „uponáhľaný život“, vyhovárajúc sa, že nemáme na kultúru dosť času ani peňazí, že nekultúrnosť, o ktorú sa denne potkýname, je jedovatým ovocím nadmernej slobody mravného liberalizmu a bezbrehej tolerancie voči gangstrom, kriminálnym živlom, zločincom, mafiánom, chuligánom, a asociálom všetkého druhu, že je dôslednom absencie občianskej výchovy v rodine aj na školách, zameraných takmer výlučne na výučbu prakticky použiteľných vedomostí, a že koreňom zla je všeobecný mravný úpadok, odklon od náboženstva, drogy a primitivizmus televíznych programov, na ktorých vyrastá dnešná mládež …“ (Marenčin, 2016, s. 15). Je preto potrebné, aby sme hľadali postupy, ako by sme mohli pred konfliktom kultúry a materiálnymi potrebami, meniacimi tradičné formy a žánre postupne na plytkú výrobu zábavy pre čoraz nenáročnejšie publikum, chrániť duchovnú podstatu umeleckej tvorby, aby sa umelecký text v akomkoľvek formáte, či v podobe poézie, filmu alebo piesňového textu, neprestal prihovárať rozumu i srdcu, vedomiu i svedomiu, senzibilite aj intelektu. Ostáva len dúfať, že napriek silným vplyvom nových technológií na tvorbu hitov a napriek tlaku tvrdej konkurencie a ziskuchtivosti, budú naši mladí poslucháči ovplyvnení aj významnými domácimi tradíciami kultivovaného prístupu k tvorbe piesňového textu, reprezentovanými takými autormi, ako sú B. Filan, D. Hevier, M. Lasica, K. Peteraj, Ľ. Zeman a niektorí ďalší.
P. S. Úprimne sa teším, ako na víťaza anketového prieskumu – piesňový text Vlak skupiny Horkýže Slíže – zareagujú študenti v dielňach tvorivého písania.
Bibliografia
Eliašová, V., Šťastný, M. M. Dotazník Slovenský rock. Dostupné na: https://docs.google.com/forms/d/1kNqQqlOMDs9JbOnNtdly3mxNSQySGo8unPBDO3mI8lQ/edit?usp=sharing
Horkýže Slíže. Vlak. Dostupné na: https://www.google.sk/search?q=Horkýže+Slíže%3A+Vlak&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefo;
Horkýže Slíže. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=L_gpO7lLIkU
Lasica, M., Ormandík, M. Piesnenie. Bratislava : Slovart, 2016.
Marenčin, A. Kde leží bieda našej kultúry : Lamentácie nad rozliatym mliekom. In Marenčin, A. Kacírske Myšlienky. Bratislava : Marenčin PT, 2016.
Seabrook, J. Stroj na hity. Praha : Nakladatelství 65. pole, 2017.
Príloha č. 1.
- m21 sm Horkýže Slíže: Atómový kryt 12[10]
- m19 sm Horkýže Slíže: Atómový kryt 12345
- m23 v1 Horkýže Slíže: Bernardín 12 Iné: Vtip
- z19 sm Horkýže Slíže: Emanuel Bacigala 12345
- m23 v1 Horkýže Slíže: Holandská 12
- m20 sm Horkýže Slíže: Horí ti maštaľ 12345
- m22 v1 Horkýže Slíže: Hovada 12
- m20 sm Horkýže Slíže: Jogín 1235
- z 22 sm Horkýže Slíže: L.A.G Song 125
- m18 sm Horkýže Slíže: L.A.G Song 1
- m19 sm Horkýže Slize: Líza a Wendy 12345
- z25 sm Horkýže Slíže: Logická hádanka 125
- z22 sm Horkýže Slíže: Nazdar 123
- m20 sm Horkýže Slíže: … na lehátku 2
- z22 sm Horkýže Slíže: … na lehátku 125
- z24 v1 Horkýže Slize: … na lehatku 2
- m23 sm Horkýže Slíže: Osemnásť 1235
- z20 sm Horkýže Slíže: Osemnásť 125
- m26 v2 Horkýže Slíže: Sibír Taxi 12345
- m20 sm Horkýže Slíže: Silný refrén 12
- z 23 v1 Horkýže Slíže: Silný refrén 12
- z 22 sm Horkýže Slíže: Ukáž tú tvoju Zoo 135
- m21 sm Horkýže Slíže: Veľká Mača, Vincov háj 13
- m26 v1 Horkýže Slíže: Vlak 125
- z22 v1 Horkýže Slíže: Vlak 12
- m27 v2 Horkýže Slíže: Vlak 125
- z19 sm Horkýže Slíže: Vlak 5
- z22 sm Horkýže Slíže: Vlak 234
- m22 v1 Horkýže Slíže: Vlak 1235
- m20 sm Horkýže Slíže: Vlak 12345
- m20 sm Horkýže Slíže: Vlak 1235
- z 21 sm Horkýže Slíže: Vlak 1245
- z24 v1 Horkýže Slíže: Vlak 25
- m24 v1 Horkýže Slíže: Vlak 5
- m24 v2 Horkýže Slíže: Vlak 1235
- m20 sm Horkýže Slíže: Žúrka 12345
- z20 sm Len jednu????? BijouTerrier: Japanese tourbus, Horkýže Slíže: Silný Refrén, Zoči Voči: Láska nenávisť 123
- m- sm viaceré (napríklad Tublatanka: Žeravé znamenie osudu, 125; Ondrej Ďurica: Odkaz, 234; Parom: Na bojovom poli, 14; Horkýže slíže: Motorkárska, 2)
- z22 v1 Iné Kafe: Ráno 12
- z 20 sm Iné Kafe: Ráno 1
- z 22 v1 Iné Kafe: Ráno 12
- z24 v1 Iné Kafe: Ráno 125
- m15 z Iné Kafe: Ráno 135
- z20 z Iné Kafe: Ráno 125
- m23 v1 Iné Kafe: Špinavé objatie 1235
- z20 sm Iné Kafe: Špinavé objatie 235
- z17 z Iné Kafe: Strom 23
- m23 v1 Iné Kafe: Mám pocit 123
- z21 sm Iné Kafe: Mojich najlepších 15 ro(c)kov 5
- m23 v1 Iné Kafe: Záverečná 125
- z 22 sm Iné Kafe: všetky od nich 12345
- m23 sm Tublatanka: Pravda víťazí 123
- m22 sm Tublatanka: Pravda víťazí 12345
- z22 v1 Tublatanka: Pravda víťazí 12
- z20 sm Tublatanka: Pravda víťazí 12345
- m21 sm Tublatanka: Skúsime to cez vesmír 12345 Iné: Mám rád všetko na slovenských piesňach, ktoré sú známe.
- m42 v2 Tublatanka: Skúsime to cez vesmír 14
- m25 v1 Tublatanka: Dnes 125 Iné: text pozná každý aj v opitom stave
- m21 sm Tublatanka: Dnes 1235
- z21 sm Tublatanka: Láska drž ma nad hladinou 12
- m23 v1 Tublatanka: Loď do neznáma 12
- m18 sm Tublatanka: Nekonečná pieseň 1
- z 22 sm Tublatanka: Poďme bratia do Betléma 15
- m22 sm Tublatanka: Žeravé znamenie osudu 125
- M19 sM Elán: Zanedbaný sex 5
- M19 sM Elán: Zanedbaný sex 5
- z 25 v1 Elán: Amnestia na neveru 125
- z25 v1 Elán: Banda cvokov 1
- z24 v1 Elán: Čaba neblázni 1245
- z 22 sm Elán: Kaskadér 5
- z 20 sm Elán: Môžeš ísť 12
- z26 v2 Elán: Spolok cvokov 1235
- m23 sm Bad Karma Boy: Dunaj 12
- z19 sm Before the zero day: Ostať sám 123
- z 20 s Bod Omylu: V tichu tvojich slov 25
- m21 sm ČAD: Skaza 235
- m21 v1 Davová psychóza: Epitaf pre Boha 12
- m24 v1 Dáša Fon Fľaša: Stereotypy 12
- m20 sm Desmod: Hemeroidy 12
- m19 sm Desmod: Nesmrteľní 12345
- z20 s Dorian Gray: Neznáma 123
- m- sm Down to Hell: Krvavé jazero 135
- m22 v1 Ewelin: Planety Hviezd 15 Iné: melódia, dynamika
- z 25 v2 Gladiátor: Pieseň čiernych vrán 123
- z 22 sm Habera: Zhasni a snivaj 123
- m23 v1 Hospital bukra: Stará pani 2
- m22 sm Hex: V piatok podvečer 1235
- m23 v1 Karpina: Prievidza 12
- m22 sm Konflikt: Maroško 1245
- z 22 v1 Konflikt: Rebel –
- z22 v2 Konflikt: Rebel 15
- z22 sm Marek Brezovský: Chcem byť sám 123
- m22 v1 Marek Brezovský: Hrana 125
- m22 sm Metalinda: Ján Ámos Džínový 12345
- z23 v1 Metalinda: Ján Ámos Džínový 123
- z23 v2 Metalinda: Zaľúbena žaba 1235
- m20 sm Metalinda: Až odídem 12345
- m23 v1 Metropolis: Mám kam neodísť, Človek mieni 12345
- m22 sm Modus: Kapely starnú 123
- m25 sm Načo názov: Vadí-nevadí 123
- z22 v1 No name: Lekná 1235
- m23 v1 NONA: Kroky Pravdy 12
- z24 v1 O. B. D.: Komáre 25
- m- sm Project Vandal: Špinavá Kurva 125 Iné: Pobavila
- m26 v2 Robo Grigorov: Bol raz jeden žiak 123
- z23 v1 Sanchez Amsterdam feat. Jimi Cimbala: Seriál 123
- m26 v2 Sexit: V chráme čiernych mramorov 125
- z 23 v1 Slobodná Európa: Analýza dokázala hovno 125
- z24 v1 Slobodná Európa: Čo sa stalo s našim životom; Iné: Spomienky pri nej
- m26 v1 Slobodna Európa: Pes 12
- m20 sm Slobodná Európa: Podvod 12345
- m18 sm Slobodná Európa: Podvod 15
- z 21 v1 Slobodná Európa: Relatívny pokoj 1235
- z24 v1 Slobodná Európa: Unavený a zničený 12345
- z22 sm The Paranoid: Búrka 12345
- z20 sm The Paranoid: Čo cítiš 135
- m 22 sm The Paranoid: Smäd 125
- m21 sm Vandali: Pirátska 12
- m- sm Zoči Voči: Mám tu vás 1235
- z19 sm Zoči Voči: Stratený 123
Príloha č. 2.
Horkýže Slíže: Vlak
Horkýže Slíže/Peter Hrivňák
CD Kýže Sliz, EMI 2002
Rýchlik na tretej koľaji,
Postojí ti v pekle, že vraj i v raji.
Predavačka stieracích losov
je špatná jak zubatá s kosou.
Í, bisťu, už ti to ide.
Keď nechytíš tento, nepôjdeš nikde.
Po chvíli je stanica prázdna,
bez výpravcu, miestneho blázna.
Odchádza vlak, odchádza vlak.
Z Trenčína do Šaštína, v kupé
sedíš ty a vrah.
Z Trenčína do Šaštína, v kupé
sedíš len ty a vrah.
Len ty a vrah, to sú tvoje horory
na videu.
Hľadáme strach, pochováme
sladkých nocí ideu.
Rúti sa vlak, strach a hrôza si to
brúsi po kraji.
Podivný hlas hlási: Rýchlik na
tretej koľaji!
Rýchlik na tretej koľaji.
Postojí ti v pekle, že vraj i v raji.
Démoni už ceria čeľuste,
ľudia skáču z vlaku – seruste!
Pŕŕŕ, ako na koni uzdu.
čiasi ruka ťahá záchrannú brzdu.
Všetko uteká o preteky,
všetko uteká o preteky.
Kto by chcel od upírov
skrvavené cucfleky,
Kto by chcel od upírov
skrvavené cuc-fle-ky?!
Len ty a vrah, to sú tvoje horory
na videu.
Hľadáme strach, pochováme
sladkých nocí ideu.
Rúti sa vlak, strach a hrôza si to
brúsi po kraji.
Podivný hlas hlási: Rýchlik na
tretej koľaji!
Rýchlik na tretej koľaji.
Postojí ti v pekle, že vraj i v raji.
v agónii ničí vagóny,
u King-Konga blbnú hormóny.
Vŕzgajú na hajzli pánty,
to Saxana s Draculom inflagranti.
Sledujem ich cez malú škáru,
ich technika zas nemá páru!
Na konci bola svadba,
pol kráľovstva do daru.
Tak decká do postele,
vaši chcú ísť do ba-ru!
Len ty a vrah, to sú tvoje horory
na videu.
Hľadáme strach, pochováme
sladkých nocí ideu.
Rúti sa vlak, strach a hrôza si to
brúsi po kraji.
Podivný hlas hlási: Rýchlik na
tretej koľaji!
Len ty a vrah, to sú tvoje horory
na videu.
Hľadáme strach, pochováme
sladkých nocí ideu.
Rúti sa vlak, strach a hrôza si to
brúsi po kraji.
Podivný hlas hlási: Rýchlik na
tretej koľaji!
[1] Nie všetci respondenti uviedli svoj vek, preto je počet odpovedí len 237.
[2] Za názvom skupiny v zátvorke uvádzame počet respondentov.
[3] Považujeme za pozoruhodné, že až 14 respondentov uviedlo v druhej časti názvu slovo „slýže“.
[4] Pri uvádzaní viacslovného názvu skupiny je v zahraničí, najmä v anglofónnych krajinách, zvykom písať veľkými písmenami všetky plnovýznamové časti názvu; ak sa názov skupiny na Slovensku skladá z viacerých slov, veľké písmeno sa zvykne použiť len na začiatku názvu; bolo preto pre nás prekvapením, že na internetových sieťach sa všetky súčasti názvu skupín uvádzali s veľkými písmenami, napr. Horkýže Slíže, Iné Kafe a pod.
[5] Celkový súčet všetkých uvedených skupín nekorešponduje s celkovým počtom respondentov, niektorí z nich uviedli aj dve skupiny.
[6] Sumárny prehľad konkrétnych skladieb konkrétnych skupín uvádzame v prílohe príspevku.
[7] AC+, The Backwards, The Beatmen, BijouTerrier, The Bridgeheads, Collegium Musicum, Desmod, Elán, Fermata, Gattch, Gladiator, Hex, Horkýže Slíže, IMT Smile, Iné Kafe, Kolowrat, Korben Dallas, Maria Chuana, Metalinda, Modus, The New Soulmen, No Name, PEHA, Prúdy, Rosemaid, Slobodná Európa, The Soulmen, Team, Tublatanka, Zoči Voči, Živé kvety.
[8] Počet respondentov je súčtom hlasov v obidvoch kategóriách, t.j. hlasov za skupinu a za obľúbenú skladbu.
[9] Horkýže Slíže je slovenská rocková kapela z Nitry, ktorá vznikla v roku 1992. Dvakrát získala platinovú platňu, ich hudba je označovaná ako punková, punk rocková, alebo jednoducho rocková.
[10] Vysvetlivky: m/z znamená muži/ženy, m20 – muž 20-ročný, z19 – žena 19-ročná; z – s ukončeným základným vzdelaním, s – s ukončeným stredoškolským vzdelaním, sm – s ukončeným stredoškolským vzdelaním s maturitou, v1 – s ukončeným vysokoškolským vzdelaním 1. stupňa, v2 – s ukončeným vysokoškolským vzdelaním 2. stupňa, v3 – s ukončeným vysokoškolským vzdelaním 3. stupňa; za názvom skupiny a ich skladby je číselný kód 1, 2, 3, 4 alebo 5, pričom 1 – preferencia pre hudbu, 2 – pre text, 3 – pre hlas interpreta, 4 – pre konkrétne hudobné nástroje a 5 pre celkovú náladu. Za kódom sú príp. aj iné dôvody, prečo sa dotyčná skladba respondentom páčila.